Podlaskie AGRO

Finanse

ARiMR wypłaciła z PROW 2007-2013 ponad 12,5 mld zł

Do ponad 12,5 mld zł wzrosła kwota pomocy finansowej wypłacona do tej pory z PROW 2007 - 2013 rolnikom, przetwórcom żywności i innym beneficjentom działającym na terenach wiejskich, z tego blisko 1,2 miliarda zł ARiMR wypłaciła w tym roku. Najwięcej, bo przeszło 3,9 mld zł przeznaczyła Agencja na realizację dopłat ONW, wspierających prowadzenie produkcji rolniczej na terenach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania. Wsparcie takie otrzymuje co roku około 750 tys. rolników.

Na wypłaty rent strukturalnych, które realizowane są bez żadnych zakłóceń, ARiMR wydała do 22 lutego br. z PROW 2007-2013 ponad 2,67 mld zł. Renty takie dostaje regularnie co miesiąc około 65 tys. rolników, którzy po ukończeniu 55 lat zdecydowali się na przekazanie gospodarstw następcom.

Dla ponad 100 tys. rolników, którzy realizują programy rolnośrodowiskowe w swoich gospodarstwach, ARiMR wypłaciła z PROW 2007-2013 ponad 2,15 mld zł. Gospodarstwa przechodzące na ekologiczne metody produkcji lub stosujące technologie zapobiegające erozji gleb oraz zajmujące się hodowlą rodzimych rasy zwierząt i uprawą cennych genetycznie gatunków roślin otrzymują  z tego programu dofinansowanie przez 5 lat.

Rolnikom, którzy zrealizowali inwestycje wspierane z działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” Agencja wypłaciła 1,66 mld zł. Taką pomoc finansową z PROW 2007-2013 otrzymało ponad 16,2 tys. rolników, w tym ponad 2 tys. beneficjentów którzy złożyli wnioski w 2009 r.  Większość tych pieniędzy inwestorzy przeznaczyli na zakup nowoczesnych ciągników, maszyn i urządzeń rolniczych.

Na premie ułatwiające młodym rolnikom start zawodowy Agencja wydała ponad 263 mln zł. Do 22 lutego br. premię taką w wysokości 50 tys. zł otrzymało 5264 rolników. W niedługim czasie, zgodnie z zapowiedzią Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marka Sawickiego, premia dla młodych rolników ma być podwyższona do 75 tys. zł.

Rolnikom, którzy zalesili grunty, ARiMR wypłaciła w formie pomocy pokrywającej część kosztów oraz premii pielęgnacyjnych i zalesieniowych ponad 222 mln zł. Pieniądze te otrzymało około 21 tys. rolników, którzy założyli uprawy leśne na słabych glebach. Rolnicze użytkowanie takich gruntów nie gwarantowało rolnikom odpowiednich dochodów.

Rolnicy i ich domownicy, którzy zainwestowali w przedsięwzięcia tworzące na terenach wiejskich nowe miejsca pracy w działalności innej niż rolnicza, otrzymali z PROW 2007-2013 dofinansowanie w wysokości ponad 112 mln zł. Wsparcie z działania „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” Agencja wypłaciła blisko 1,5 tys. beneficjentom.

Grupom producentów rolnych ARiMR wypłaciła z PROW 2007-2013 blisko 88 mln zł. Urzędy marszałkowskie zarejestrowały ponad 500 grup. Dofinansowanie na pokrycie kosztów administracyjnych funkcjonowania otrzymało 474 grupy.

Przedsiębiorcom z sektora rolno-przetwórczego, którzy zdążyli do tej pory zrealizować i rozliczyć inwestycje dofinansowywane z działania „Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej” ARiMR wypłaciła do 22 lutego 2010 r. ponad 102 mln zł. Wsparcie refinansujące część kosztów poniesionych na takie inwestycje wypłacone zostało 144 firmom.

ARiMR realizuje też płatności w ramach działania „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”. Na konta 30 firm, które stworzyły nowe miejsca pracy, Agencja przekazała ponad 2,7 mln zł.

Ponad 21 mln zł trafiło do samorządów wojewódzkich na realizację dwóch spośród sześciu tzw. działań delegowanych, finansowanych z PROW 2007 – 2013. Pieniądze te przeznaczone zostały na wsparcie działalności „Lokalnych grup działania” oraz inwestycji w „Odnowę i rozwój wsi”.

Departament Komunikacji Społecznej


Ubezpieczenie

W dniu 1 października 2009 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. nr 79, poz. 667). Począwszy od 1 października 2009 r. ubezpieczenie społeczne rolników ustaje od dnia następującego po dniu, w którym ustały okoliczności uzasadniające podleganie ubezpieczeniu. Oznacza to, że osoba podlega ubezpieczeniu rolniczemu w okresie, w którym faktycznie spełnia warunki do objęcia tym ubezpieczeniem. Powyższa zasada dotyczy również osób prowadzących dodatkowo pozarolniczą działalność gospodarczą lub współpracujących przy jej prowadzeniu, które:

  • nie zachowają ustawowego terminu na złożenie oświadczenia o rozpoczęciu prowadzenia tej działalności lub współpracy przy jej prowadzeniu,

  • nie zachowają ustawowego terminu na złożenie zaświadczenia o wysokości podatku należnego od przychodów z tej działalności za poprzedni rok podatkowy lub kwota podatku należnego przekroczy roczną kwotę graniczną.

Oświadczenie o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników powinno być złożone w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej lub współpracy przy jej prowadzeniu. Natomiast terminem ustawowym do złożenia zaświadczenia właściwego urzędu skarbowego jest dzień 31 maja każdego roku podatkowego.

W pierwszym przypadku zgodnie z brzmieniem art. 5a ust. 5 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, ubezpieczenie ustaje od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej lub współpracy przy prowadzeniu tej działalności, natomiast w drugim, zgodnie z art. 5a ust. 6 wymienionej ustawy, ubezpieczenie ustaje z dniem, do którego ubezpieczony był zobowiązany złożyć zaświadczenie, tj. od 1 czerwca danego roku.

Wymieniona zasada obowiązuje też w przypadku przekroczenia kwoty granicznej. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w drodze obwieszczenia roczną kwotę graniczną, która podlega corocznej waloryzacji. Kwota graniczna należnego podatku dochodowego od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej za 2009 r. wynosi 2.835,00 zł.

W myśl przepisów obowiązujących przed 1 października 2009 r., ubezpieczenie trwało:

  • do końca kwartału, w którym osoba rozpoczęła działalność gospodarczą lub współpracę przy prowadzeniu tej działalności, jeżeli nie zgłosiła tego faktu w terminie,

  • do końca kwartału, w którym miała obowiązek dostarczenia zaświadczenia o wysokości podatku należnego od przychodów z tej działalności, tj. drugiego kwartału danego roku, jeżeli nie złożyła takiego zaświadczenia w terminie lub kwota podatku należnego przekroczyła roczną kwotę graniczną.

Objęcie ubezpieczeniem społecznym w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych następowało więc od pierwszego dnia następnego kwartału. Obecnie objęcie ubezpieczeniem społecznym z tytułu działalności gospodarczej w ZUS następuje od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej lub od 1 czerwca - w związku z niedotrzymaniem ustawowego terminu złożenia zaświadczenia.

Dlatego tak istotną kwestią dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą i chcących kontynuować ubezpieczenie społeczne rolników jest terminowe zgłaszanie działalności gospodarczej i dostarczanie zaświadczenia wymaganego przez ustawę o ubezpieczeniu społecznym rolników.


KIEROWNIK Wydziału Ubezpieczeń mgr inż. Elżbieta Swatowska

Przezorny - zawsze ubezpieczony


Rolnicy uprawiający zboża, ale też inne rośliny, a także hodowcy zwierząt mają prawo do dotowanego ubezpieczenia. O tym, że warto się zabezpieczyć, przekonuje się coraz więcej gospodarzy - pogoda potrafi płatać figle

Rośnie świadomość rolników w zakresie ubezpieczeń upraw i zwierząt


Susza, huragany, gradobicia powodzie to zdarzenia, które szczególnie silnie odciskają się na rolnictwie. Dlatego rolnicy są grupą, która o ubezpieczeniu swoich upraw rolnych zapominać nie powinna.

Anomalie pogodowe i różnego rodzaju kataklizmy pojawiały się od zawsze i na pewno pojawiać się będą. Nie sztuką jest jednak przejść nad nimi do porządku dziennego. Sztuką jest znalezienie odpowiedniego sposobu, aby zapobiegać ich skutkom. Najlepszą formą zabezpieczenia majątku rolników jest ubezpieczenie ich gruntów i zwierząt gospodarskich. O czym sami zainteresowani wiedzą już coraz więcej. Co na przestrzeni ostatnich lat widać we wzroście liczby ubezpieczanych dóbr.

- W 2009r. zostało ubezpieczonych ponad 1,2 mln ha w Concordia Polska TUW. Jest to pięć razy więcej niż jeszcze dwa lata temu. W samym sezonie jesiennym minionego roku rolnicy zawarli polisy na 450 tys. ha – komentuje Andrzej Janc, dyrektor Biura Ubezpieczeń Rolnych w Concordii.

Ponieważ liczba zainteresowanych rolników dotowanymi ubezpieczeniami wciąż rośnie, Ministerstwo Rolnictwa stara się nowym wymaganiom sprostać. W 2010r. przeznaczyło na ten cel 300 mln. zł., czyli o 130% więcej niż w roku ubiegłym. Biorąc pod uwagę fakt, iż w roku 2006 była to kwota w wysokości tylko 10 mln. zł, w następnym roku ponad 30 mln. zł, a w 2008 już 150 mln. zł to różnica jest diametralna. Ten gwałtowny wzrost deklarowanych środków jest związany z racjonalnym podejściem rolników do upraw, z chęcią zwiększenia bezpieczeństwa przy prowadzeniu działalności rolniczej. W nadchodzącym sezonie zostanie objętych ochroną 4,5 mln. ha gruntów uprawnych oraz 70 tys. sztuk zwierząt gospodarskich – przewidują specjaliści Ministerstwa. Ustawa z 7 lipca 2005r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich przewiduje dużą elastyczność w zakresie zarówno przedmiotu ubezpieczenia, jak i wybranego ryzyka. Prawo do dotowanego ubezpieczenia mają rolnicy uprawiający popularne rośliny, takie jak zboża, buraki cukrowe, kukurydza, ziemniaki, czy rzepak, a także plantatorzy kosztownych upraw specjalnych. Również hodowcy zwierząt mają szeroki zakres wyboru, od koni i kóz po egzotyczne strusie. Na zawarcie polisy mają czas do końca czerwca 2010r. Rolnicy, którzy pobierają dopłaty bezpośrednie są objęci ubezpieczeniem dodatkowym. Muszą objąć ochroną co najmniej połowę upraw rolnych, przynajmniej od jednego obowiązkowego ryzyka np. gradu. W przypadku niewywiązania się z obowiązku ubezpieczenia, zostanie na nich nałożona kara w wysokości 2 euro za ha. Warto także zauważyć, że od tego roku rolnik, który nie będzie miał zawartego ubezpieczenia upraw, będzie otrzymywał ograniczoną pomoc socjalną.

oprac. WD


fot. B. Klem

Sporne składki na ubezpieczenie zdrowotne rolników

Narodowy Fundusz Zdrowia zapowiada spadek nakładów na świadczenia zdrowotne w 2010 roku. W porównaniu z bieżącym rokiem mają być niższe o ponad 1,5 mld zł, a powodem tego będą - wg prezesa NFZ Jacka Paszkiewicza - mniejsze od spodziewanych przez Fundusz wpływy ze składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników.


- W prognozie na 2010 rok zakładaliśmy już obniżenie przychodów z KRUS do 3,4 mld zł. Istnieje ryzyko, że kwota może być niższa o 170 mln zł – ostrzegał prezes NFZ na niedawnej konferencji prasowej. Kto na tym straci, pytali dziennikarze ekspertów z BCC, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan“, Konfederacji Pracodawców Polskich, Centrum im. Adama Smitha. Ci komentują: - Zapłacą podatnicy - i niestrudzenie żądają radykalnej reformy KRUS-u.


Prezes NFZ akcentuje, że plan finansowy Funduszu jest sporządzany zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie [od red. - z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.)].


Skoro wg Funduszu do zahamowania dynamiki wzrostu nakładów na lecznictwo przyczynia się KRUS, to warto przypomnieć, jak na podstawie tych przepisów i w oparciu o jakie środki Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego realizuje rzecz NFZ dodatkowe zadania w odrębnym systemie ubezpieczeń zdrowotnych. Zadania te powierzono KRUS od 1 stycznia 1999 roku, w wyniku reformy tego systemu.


Za generalne rozwiązanie w nowym systemie powszechnej opieki zdrowotnej przyjęto, że składki zdrowotne nie mogą być nowym obciążeniem dla podatników, wobec czego będą odprowadzane z zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (tj. od podatku PIT) w kwocie 7,5% wymiaru składki. Dziś składka zdrowotna wzrosła do 9%, z czego 7,75% jest odliczane z zaliczki na ww. podatek dochodowy, a 1,25% od dochodów netto. Według takiej zasady KRUS nalicza składki zdrowotne za świadczeniobiorców rolnych emerytur i rent.


Ustawodawca przyjął, że źródłem finansowania składki zdrowotnej za osoby podlegające ubezpieczeniu społecznemu rolników w gospodarstwach o powierzchni powyżej 1 ha przeliczeniowego (opodatkowanych podatkiem rolnym, ale nieopodatkowanych podatkiem dochodowym) będzie budżet państwa. Ustawodawca uzależnił wysokość składki od wielkości każdego gospodarstwa i wskaźnika, za który przyjął ½ średniej ceny skupu 1 q żyta, ogłaszanej przez GUS. Zgodnie z komunikatem Prezesa GUS z dnia 17 października 2008 r. o średniej cenie skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2008 r., wynoszącej 55,80 zł za 1 kwintal żyta, do obliczenia składki zdrowotnej na okres od 01.11.2008 r. do 31 października 2009 r. wskaźnik odpowiadający połowie ww. ceny skupu żyta wynosił 27,90 zł.


Od 1 listopada br. do końca trzeciego kwartału 2010 r. obowiązuje nowy wskaźnik, wynoszący 17,05 zł, obliczony wg ceny skupu żyta = 34,10 zł za 1 dt, obwieszczonej przez Prezesa GUS za okres trzech kwartałów 2009 r.


Rolnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej opłacają składkę zdrowotną na takich samych zasadach jak wszyscy inni płatnicy podatku dochodowego uprawnieni do świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej. Dla tych rolników zadeklarowana podstawa wymiaru składki, odpowiadająca dochodowi ustalonemu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, nie może być niższa niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę (wynoszącego w br. 1126 zł i 1317 zł od 1 stycznia 2010 r.).


Składka zdrowotna za rolnych emerytów i rencistów obliczana jest tak jak za ogół ubezpieczonych, którzy osiągają dochody opodatkowane podatkiem PIT, i wynosi 9% podstawy jej wymiaru. KRUS odprowadza miesięcznie do NFZ za świadczeniobiorców składkę odpowiadającą 7,75% podstawy jej wymiaru z zaliczki na podatek dochodowy od emerytur i rent, pomniejszając o tę część zaliczkę na podatek dochodowy, a od kwoty netto śweiadczenia nalicza pozostałą część składki zdrowotnej - w wysokości 1,25% podstawy jej wymiaru. Składki od emerytów i rencistów przekazane w 2009 r. przez Kasę do NFZ (na koniec września br. ) wyniosły ogółem 104 mln 955 tys. 249 zł.


Trudno odnieść się do sposobu planowania przez NFZ wpływów z KRUS (wg Prezesa Funduszu na ten rok miała wynieść 4,55 mld zł). Kasa zaznacza, że składki zaplanowała i rozlicza zgodnie z ustawą budżetową na 2009 rok i własnym zatwierdzonym planem rzeczowo-finansowym.


Z budżetu państwa przewidziano na składki zdrowotne rolników 2.712.716 tys. zł, dodatkowe wpływy zapewniają NFZ składki zdrowotne od świadczeniobiorców rolnych emerytur i rent oraz od rolników prowadzących działy specjalne. Za trzy kwartały br. Kasa odprowadziła do NFZ łącznie 3 287 078 tys. zł, w tym 936. 670.473 zł składek za emerytów i rencistów, 22.201.364 zł składek sfinansowanych przez rolników prowadzących działy specjalne.


Od wejścia w życie reformy ubezpieczenia zdrowotnego i przekazania Kasie obsługi na rzecz NFZ ludności rolniczej w zakresie, jaki wynika z ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, udział środków budżetowych w Funduszu Emerytalno-Rentowym KRUS, przeznaczonych na dodatkowo zlecone Kasie przez Państwo zadania pozzaubezpieczeniowe (nie wynikające z ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników) wzrósł ponad trzykrotnie. Największy udział w zadaniach zleconych ma dotacja celowa na składki zdrowotne. W tym samym okresie dotacja uzupełniająca do FER - na wypłatę świadczeń przyznanych przez KRUS w systemie ubezpieczenia społecznego rolników - sukcesywnie maleje. W br. wynosi ok. 83 proc. ogółu wydatków FER.


Czy KRUS jest winien Funduszowi czy NFZ \"ma\" dzięki usługom zleconym Kasie przez państwo? – warto zapytać w odniesieniu do powtarzanych od wielu dni krytycznych komentarzy ze strony władz Funduszu pod adresem Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. W pewnością Fundusz „ma”, wszak to KRUS zapewnia mu stuprocentową terminowość w przekazywaniu co miesiąc składek zdrowotnych za rolników. To KRUS, a nie NFZ, ponosi z tego tytułu koszty usług informatycznych, prowadzenia baz danych oraz bieżącej obsługi ok. 3 mln osób, które ewidencjonuje dla potrzeb Funduszu w ubezpieczeniu zdrowotnym. I to nie KRUS winien niespełnienia finansowych oczekiwań NFZ. Te są większe niż założenia w planie finansowym Kasy, realnie opracowanym na ten rok wg tych samych wskaźników, jakie są podstawą do prognozowania i rozliczania środków budżetowych oraz składek finansowanych przez samych rolników na ich ubezpieczenie zdrowotne.


W sieci sieci

ARiMR doskonali System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt


Konieczność zgłaszania zmian w stadzie jest czynnością obowiązkową, ale i uciążliwą. Stąd zainteresowanie co nowocześniejszych rolników, by rzecz czynić za pośrednictwem internetu. W sukurs ich potrzeb idzie Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która udoskonala system. Udoskonala i zapewnia, że zinformatyzowanych rolników stale przybywa.

Rejestr oznakowanych zwierząt gospodarskich wdrożyła i prowadzi Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. ARiMR aktualizuje rejestr zwierząt na podstawie informacji od rolników, o zmianach, jakie zaszły w ich stadzie bydła, trzody chlewnej, owiec czy kóz. Po otrzymaniu takiej informacji Agencja nadaje numery identyfikacyjne dla zwierząt zgłoszonych do rejestru bądź zdejmuje ze stanu danego stada sztuki, które zostały sprzedane, dostarczone do rzeźni lub padły. Na podstawie danych z takiego rejestru można szybko ustalić skąd pochodzi zarejestrowana sztuka i jak od urodzenia była przemieszczana.

Do ponad 6 tys. wzrosła liczba rolników, którzy informacje o zmianach w swoich stadach zwierząt przekazują przez Internet do Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt. Posługujący się Internetem posiadacze bydła, owiec i kóz nie tracą czasu na dojazdy do biur powiatowych, aby w wymaganym terminie dostarczyć do ARiMR zgłoszenia dotyczące urodzeń, sprzedaży czy upadków zwierząt. Takie informacje mogą przesłać drogą elektroniczną, łącząc się za pośrednictwem specjalnej aplikacji z bazą danych Systemu IRZ. Uprawnienia do przekazywania danych za pośrednictwem Internetu Agencja nadała rolnikom, którzy złożyli wnioski o przyznanie dostępu do systemu informatycznego ARiMR. Otrzymali oni login oraz kod dostępu pozwalający na łączenie się, za pośrednictwem specjalnej aplikacji, z Systemem Informatycznym IRZ. ARiMR rozbudowuje i doskonali ten system. Do przekazywania przez Internet zmian w stadach trzody chlewnej aplikacja elektroniczna będzie gotowa wiosną tego roku.

Dostęp do danych z Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt mają, poprzez funkcjonującą w ARiMR specjalną platformę informatyczną, uprawnieni pracownicy Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej. Inspektorzy czuwający nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności mogą szybko uzyskać tą drogą dane dotyczące każdego zarejestrowanego zwierzęcia należącego do konkretnego posiadacza. W systemie gromadzone są też pełne dane z kontroli wzajemnej zgodności, które od 1 stycznia 2009 roku Służby Weterynaryjne zobowiązane są prowadzić w obszarze identyfikacji i rejestracji zwierząt.

Inspekcja Weterynaryjna mając dostęp do takich danych jest w stanie na podstawie numeru identyfikacyjnego zwierzęcia, ustalić w krótkim czasie skąd pochodzi konkretna sztuka i w przypadku stwierdzenia jakiejś choroby, może wydać decyzję o zablokowaniu takiego stada. Prawidłowe oznakowanie zwierząt trafiających np. do rzeźni, pozwala je łatwo i szybko zidentyfikować oraz prześledzić całą historię przemieszczeń takiego zwierzęcia od urodzenia do momentu uboju. Na podstawie takich informacji Inspekcja Weterynaryjna jest w stanie szybko zlokalizować i zlikwidować ognisko zwierzęcej choroby, jeśli takowe się pojawi, a tego nigdy nie można wykluczyć. W takim przypadku rola szybkiego działania jest nie do przecenienia. Ten system szybkiej wymiany informacji dotyczącej zwierząt gospodarskich sprzyja bezpieczeństwu zdrowotnemu polskiej żywności.

Dlatego terminowe dokonywanie zgłoszeń przez posiadaczy zwierząt jest po prostu sprawą kluczową. ARiMR rozbudowując aplikację, która umożliwia zgłaszanie przez Internet zmian zachodzących w stadach zwierząt, ułatwia rolnikom spełnianie tego obowiązku.

opr. mb

Każde urodzenie, przywóz, kupno, sprzedaż, wywóz, padnięcie, zabicie czy ubój zwierzęcia gospodarskiego musi zostać zgłoszone we właściwym biurze powiatowym Agencji.

Terminy dokonywania zgłoszeń przez posiadaczy zwierząt:

z gatunku bydło

- 7 dni: wszystkie ww. typy zdarzeń.

z gatunku owce i kozy:

- 180 dni w przypadku urodzenia,

- 7 dni wszystkie pozostałe typy zdarzeń.

z gatunku świnie:

- w przypadku urodzenia bezzwłocznie jednak nie później niż przed dniem opuszczenia przez zwierzę siedziby stada;

- 30 dni wszystkie pozostałe typy zdarzeń.

W przypadku zwierząt sprowadzonych spoza UE ich nabywca musi niezwłocznie wystąpić do biura powiatowego ARiMR o nadanie puli numerów kolczyków, następnie zamówić kolczyki u dostawców, których lista znajduje się na stronie internetowej ARiMR. Oznakowanie zwierząt kolczykami, trzeba zgłosić do kierownika biura powiatowego Agencji.


Rejestr oznakowanych zwierząt gospodarskich, który prowadzi ARiMR, to dziś potężna i bardzo nowocześnie oprogramowana baza danych.

- 1,7 tys. odpowiednio przeszkolonych pracowników Agencji zajmuje się zbieraniem od rolników informacji o zmianach w ich stadach i wprowadzaniem tych danych do centralnego rejestru.

- ponad 87 mln zdarzeń dotyczących zwierząt, w tym blisko 83,6 mln dotyczyło zmian w stadach bydła, 3,6 mln – w stadach owiec i ponad 145 tys. – w stadach kóz - tyle zdarzeń w ciągu 6 lat funkcjonowania sytemu IRZ rolnicy zgłosili do ARiMR

Jesteś tutaj: Strona główna Artykuły Finanse