Aktualności

Polska Izba Mleka na rzecz współpracy z sieciami handlowymi

Polska Izba Mleka2W dniach 23-24 października 2013 roku Polska Izba Mleka zorganizowała konferencję pod nazwą „Szanse i perspektywy rozwoju współpracy między sektorem mleczarskim a sieciami detalicznymi”.

Idea konferencji zrodziła się z potrzeby zwiększenia dostępu do wyrobów nabiałowych w sklepach małoformatowych i supermarketach. Tego typu placówki handlowe nadal mają 50% udział w rynku, a polscy konsumenci wykazują wyraźną skłonność do dokonywania zakupów w sklepach położonych „w pobliżu”.
W zakres bogatego programu weszły prezentacje przedstawicieli wybranych producentów i sieci detalicznych, dyskusja panelowa, tworzenie koncepcji i rozwiązań w zakresie rozwoju wzajemnej współpracy oraz bezpośrednie spotkania i kontakty handlowe. Funkcję moderatora pełnił Andrzej Kondej, właściciel firmy badawczej Kondej Marketing, który wspólnie z Polską Izbą Mleka opracował merytoryczny program konferencji.
W konferencji branżę mleczarską reprezentowali przedstawiciele liczących się polskich producentów, takich jak: SM Mlekpol, OSM w Piątnicy, SM Mlekovita, SM Spomlek, OSM Sierpc, OSM w Skierniewicach, OSM Łowicz, Spółdzielnia Obrotu Towarowego w Białymstoku, PPH Zarębski, ZUH Robico i Handlowa Korporacja Mleczarska. Z kolei, handel detaliczny reprezentowali operatorzy sieci ogólnopolskich i regionalnych, w tym: Partnerskiego Serwisu Detalicznego (sieć Gama), Polskiej Grupy Supermarketów (sieci Top Market, Minuta 8, Delica), Detalu Polskiego (sieci: Kropka, Poziomka, Piotruś Pan, Dobry Sklep i Fresz), Grupy Chorten, Kefirek,  Polskiej Sieci Handlowej "Nasz Sklep" S.A., Czerwonej Torebki, Stowarzyszenia Kupców i Przedsiębiorców Polskich Razem (sieć Lewiatan).
Ze strony branży mleczarskiej interesujące stanowisko przedstawili: Rafał Kowalski, OSM Sierpc; Jacek Humeniuk, SM Spomlek i Marek Kowalczyk, Spółdzielnia Obrotu Towarowego w Białymstoku.
Reprezentant OSM Sierpc omówił handel z sieciami małoformatowymi z punktu widzenia producenta. Zwrócił szczególną uwagę na znaczenie sprzedaży numerycznej, która powinna być podstawą relacji handlowych między producentem a siecią detaliczną.
Marek Kowalczyk podkreślił znaczenie wyspecjalizowanego dystrybutora w zakresie zaopatrzenia mniejszych sieci i pojedynczych sklepów. Jacek Humieniuk wskazał na ważną  rolę sklepów osiedlowych w sprzedaży serów, która – ze względu na niski poziom wiedzy konsumentów –  wymaga doradztwa i wsparcia promocyjnego. Reprezentant SM Spomlek przedstawił konkretne propozycje m.in. w zakresie promocji i szkoleń produktowych, które mogą znacznie wzmocnić relacje handlowe producenta z sieciami detalicznymi.
Koncepcje i merytoryczne rozwiązania w zakresie współpracy handlowej były szeroko dyskutowane na forum oraz w grupach składających się z przedstawicieli producentów i handlu. Mocną stroną tej konferencji była również możliwość wzajemnego poznania specyfiki obu branż oraz nawiązania bezpośrednich relacji personalnych, które umożliwią nawiązanie nowych kontaktów handlowych. Idea konferencji, pozytywna ocena uczestników oraz ich zaangażowanie motywuje Polską Izbę Mleka do zorganizowania podobnego forum na wiosnę przyszłego roku.